خانه کوزه کنانی ، خانه ای تاریخی در مشهد
نوشته شده توسط : gheirati

خانه کوزه کنانی یا حسینیه فروشانی ها در سال 1247 ساخته شده است. این بنا از بهترین خانه های ایران است که معماری منحصربفرد با تزیینات اجرکاری دارد. این خانه قبلا به عنوان کنسولگری آمریکا و روسیه استفاده می شده است. قدمت این خانه به دوران قاجار برمی گردد.

خانه کوزه کنانی ، خانه ای تاریخی در مشهد

ورودی خانه کوزه کنانی با معماری هشتی یکی از جذابیت های این خانه قدیمی است. این خانه از سال 1316 کنسولگری روسیه بوده است. همچنین چند سالی هم کنسولگری آمریکا بوده که در نهایت شخصی به نام آقای کوزه کنانی این بنا را از آنان خریداری کرده است. پس از فوت ایشان، خانه توسط فرزندانشان به هیئتی مذهبی فروخته شد.

همین موضوع دلیلی شده تا نام حسینیه فروشانی ها را برآن بگذارند. بر طبق مستندات موجود خانه کوزه کنانی یک سال محل اقامت رضا شاه بوده است. این بنای قدیمی با معماری خاص خود از بزرگترین خانه های دوره قاجار است که ظاهر چشمگیری را در نظر بیننده ترسیم می کند.

همچنین گفته می شود آیت الله بروجردی به دلیل رابطه دوستی خود با آقای کوزه کنانی در سفرهای خود به مشهد به این خانه رفت و آمد داشتند.

ویژگی های خانه کوزه کنانی مشهد

این بنای قاجاری دارای دو ورودی است، یکی از آنها مربوط به بنای اصلی است. سه حیاط برای این خانه وجود دارد، که هر سه به هم متصل هستند. ورودی اصلی خانه به اندازه 5 پله از کوچه پایین تر است. در قسمتی از خانه کوزه کنانی بخشی برای نگهداری اسب ها در نظر گرفته شده است.

دلیل ساخت این بخش این بود که در گذشته هرکسی با اسب وارد می شد، بتواند اسب خود را در این مکان ببندد. خانه کوزه کنانی 42 اتاق دارد. این اتاق ها به شکل تو در تو ساخته شده اند و به یکدیگر راه دارند. از پنجره های این اتاق ها می توان فضای دل انگیز حیاط را نظاره کرد.

همچنین این خانه اتاقی به عنوان اتاق سرایداری داشته است. این اتاق کوچک در دالان خانه جای دارد. از این اتاق به حیاط ورود پیدا کرد. همچنین قابل ذکر است که این خانه چوبی بوده ولی در عین حال با گذشت سال ها همچنان پابرجا و زیبا مانده است.

این ستون های چوبی با گچ پوشیده شده اند. شاه نشین این خانه در بخش مرکزی قرار دارد. دو اتاق در این شاه نشین وجود دارد که ورودی آنها از مسیر راه پله ها است. ستون های این راه پله ها به شکل گردی است و سقف این راه پله از جنس چوب است.

در اطراف پله خانه کوزه کنانی دو سردابه وجود دارد. از دیگر بخش های این بنا حوض انبار و اصطبل است که وجودشان خبر ایز قدمت زیاد این خانه می دهد. این خانه از آجر، ملات و گچ هم ساخته شده است و طراحی متقارنی دارد.

خانه کوزه کنانی در کجا واقع شده است؟

اگر قصد سفر با تور مشهد را دارید و میخواهید در رزرو آنلاین هتل مشهد به دنبال هتل نزدیک به این بنا باشید، می توانید با اطلاع از آدرس این خانه تصمیم بهتری برای رزرو هتل مدنظر خود بگیرید.

آدرس: خیابان شیرازی، کوچه چهار باغ، کوچه پنجه





:: برچسب‌ها: خانه کوزه کنانی , حسینیه فروشانی ها , بهترین خانه های ایران , ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: